İstanbul’un çok kültürlü geçmişinin izlerinin en çok hissedildiği semtlerden Galata’da 1800’lerin sonunda inşa edilmiş sinagoglardan biri Terziler Sinagogu adıyla bilinen Tofre Begadim Sinagogu’dur.

Almanya ve Doğu Avrupa’dan 19.yy’da gelen Aşkenazlar, Galata ve civarına yerleşirler. Büyük kısmı terzi olan Aşkenazlar’ın kurduğu Terziler Loncası tarafından inşa ettirilen ibadethane “Schneidertempel”, bilinen adıyla Terziler Sinagogu, 1964 yılına kadar kullanılmıştır. Bu tarihten sonra cemaatin azalmasıyla birlikte kapanan sinagog bugün bir müze ve sanat merkezi olarak hizmet vermekte.

“Schneidertempel Sanat Merkezi” olarak 1998 yılından itibaren yeniden kapılarını açan sinagog, günümüzde sergi ve etkinlikler için kullanılan geniş bir mekan oluşturuyor. Üst katında Aşkenazlarla ilgili arşivlerin bulunduğu daimi bir sergi alanı görünümündeki Sanat Merkezi’nin alt katındaysa geçici sergiler sanatseverlerin beğenisine sunuluyor.

Biz de ziyaretimizde Baran Çelik’in ‘Masketeknik 1’ sergisi karşılaştık. Amacı maske fikrini modern çağa sanat olarak uyarlama ve günümüz yapay dünyasının en ürkütücü ve anlaşılamaz düşüncelerini mekanik estetik biçimler altında görünür kılma olan ‘Masketeknik 1’ tamamen maskelerden oluşan tuhaf ve yeni konseptli bir sergi. İnsanın duygularını ve tüm benliğini tanımlayan yüzü, cansız bir nesneyle kapatma fikrine odaklanmış bu seride, içgüdüsel hislerin en çağdaş formları aranıyor.

Sergi tanıtımında açıklamalarda bulunan Çelik, insan yüzünün birbirimizi tanımladığımız en önemli görsel olduğunu söylerken, “bütün duygularımızı ifade ettiğimiz yüzümüzü maskelediğimizde sanki canlı bir insanı yok ettiğimizi” vurguladı

Masketeknik 1 ile Baran Çelik’in sanatı ilk kez sanatseverlerle buluşurken, köpük, polyester, PVC, ahşap, metal kağıt gibi karışık medya kullanılarak yapılmış maskelerden oluşan sergi Pazar günleri hariç haftanın tüm günleri 11:00-18:00 saatleri arasında görülebilir.

Haber: Zehra Nur Öztürk