Çizgisel sanat tarihinin gözden kaçırdığı ya da ihmal ettiği sanatçı kadınların fark edilmesini hedefleyen, “Ben – Sen – Onlar: Sanatçı Kadınların Yüzyılı Sergisi” Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde açıldı.

Adını Şükran Aziz’in ‘Toplumsal kimliklerin kırılganlığı’ eserinden alan sergi üç bölümden oluşuyor. Giriş bölümünde “Ben” teması altında sergilenen eserler mevcut. Serginin bu bölümünde birden çok ayna yansıması kullanılarak bir kadının birkaç yüzünü yansıtmak amaçlanıyor. Ayna teması altında sergilenen eserlerde, yansımanın mecaz ve gerçek anlamı kullanılarak kendi varlıklarıyla yüzleşen kadınları konu ediliyor. Ağırlıklı olarak eskizlerden oluşan eserlerin yer aldığı bu bölümde defterler ve eserlerin bulunduğu kağıtlar duvarlarda asılı olarak cam vitrinlerde sergileniyor.

Serginin birinci katındaki eserler ise “Sen” başlığı altında bir araya getirilmiş. Yumuşak ve birleştirici bir his uyandırmayı amaçlayan eserlerin toplandığı bu bölümde, anne ve çocuk teması yoğunlukla işlenmiş. Portre ve otoportre eserlerde kutsallık ve çıplaklık kavramları anne bedeni üzerinden aktarılmaya çalışılıyor.

Son bölümde yer alan eserler kadınlara başkalarının gözünden bakılması izlenimi taşıyor. “Onlar” başlığı altında yer alan eserlerde çiçek vurgusu göze çarpıyor. Çiçekler ve kadınlar arasında kurulan benzerliğin eleştirildiği bu bölümün girişinde dikenli bir vazo heykeli yer alıyor. Tarih boyunca pek çok kadın sanatçı zarif olanı resmetmesi için baskı görmüştür. Bu toplumsal baskı altında kadınlar yüzyıllar boyunca yalnızca çiçek temasını eserlerinde kullanmış. Toplum tarafından kadınlara yakıştırılan bazı sıfatları ele alan bu bölümde yalnızca çiçekli eserler sergileniyor.

Küratörlüğünü Deniz Artun’un üstlendiği yüzü aşkın sanatçı kadın ve iki yüzü aşkın eserin bulunduğu sergi 27 Mart 2022 tarihine kadar ziyaret edilebilir.

Haber: Berfin Kahraman- Ceren Kahya – Zehra Semerci